Friday, April 17, 2009

Buona sera..

Buona sera (bwoh-nah seh-rah).. Come sta? (koh-meh stah)..

Haa.. mesti korang semua pelik dan tertanya-tanya apa yg aku tulis kat atas nie kan.. sebenarnya ini merupakan antara perbualan harian dalam Bahasa Italy.. "Buona sera" bermaksud Selamat Petang dan "Come sta" pula bermaksud apa khabar..
Sebenarnya bukanlah aku saja-saja menulis perkataan nie.. Tapi, skrg nie aku sedang mempelajari Bahasa Itali sebagai bahasa ketiga.. Keinginan untuk mempelajari bahasa ketiga ini timbul semasa lawatan aku ke Peru tahun lepas, di mana rata-rata mereka hanya tahu berbahasa spanish, france, dan italy.. Ini menyebabkan aku mengalami kesukaran untuk berkomunikasi dengan mereka. Jadi, terpaksalah aku menggunakan khidmat Ursula Mariluz sebagai penterjemah tidak rasmi aku. . Muco Gracias Ursula..
Sebenarnya aku ada menyimpan keinginan utk melancong ke Italy.. Aku teringin sangat untuk ke rome dan venice.. menaiki gondola.. melihat bangunan-bangunan lama.. colosseum.. aku suka melihat senibina lama.. walaupun aku tak suka belajar sejarah tetapi aku sgt menghargai tinggalan-tinggalan sejarah.. aku mahu melihat bangunan-bangunan lama tinggalan sejarah dan sumbangannya terhadap kemajuan peradaban tamadun. Mungkin ramai yg lebih memilih utk ke London, US dan Paris. Tapi jika diberi pilihan, aku mahu ke Italy.. aku ingin melihat sendiri tinggalan sejarah yg sgt memberi kesan kpd kemajuan hari ini.. Teori kita mungkin boleh membaca dari buku dan internet.. tapi praktikalnya hanya yg melihat dapat merasainya.. Kalaulah aku berpeluang untuk posting ke sana, perkara pertama yg akan aku buat ialah mengunjungi tempat-tempat ini..
Baru-baru ini aku ke MPH untuk mencari buku.. sudah menjadi kelaziman, aku memang suka membeli buku (walaupun kdg2 tak sempat baca pun.. hehe).. Paling tidak pun aku akan membeli buku motivasi.. Dan sedang elok aku membelek buku tue, aku ternampak buku Italiano Language.. hm.. mmg sedang elok la tue.. lama aku mencari sesuatu ttg italy.. dan sekarang aku sedang memulakan "Kembara" aku mempelajari bahasa Italy.. harap-harap dalam 30 hari nie aku akan berjayalah dengan bahasa ketiga aku nie..

2 comments:

  1. In Spanish we say
    Como estas - How are you?
    Buenos tardes - Good Afternoon

    In Japanese we say
    Ogengki desuka - How are you
    Konbanwa - Good Afternoon

    Learning other languages might require everyday conversation practice. Reading from a book might be an optional.. perhaps it works!

    As English is the number one communication language throughout the world, I strongly suggest you go fullforce for English Language first, THEN only you concentrate on others.

    Gambatte kudasai! (Keep up the good work)

    ReplyDelete
  2. dalam bahasa kelantan pulak,
    guano demo - How are you?
    slamak pete - good afternoon

    kalau nak belajar lagi bahasa kelate, tak payah beli buku, tanya arman pun boleh... hua hua hua

    ReplyDelete