Saturday, April 25, 2009

Pengesanan awal menyelamatkan nyawa..

Baru-baru ini aku menghadiri sesi ceramah mengenai kesedaran terhadap "Breast Cancer". Secara jujurnya aku tidak pernah langusung mengambil berat hal ehwal penyakit nie.. tidak kira la sama ada penyakit yg biasa-biasa hinggalah penyakit yg kronik.. malah aku kalau demam sekali pun jarang aku mahu ke klinik. Pernah juga sehingga 2 minggu aku batuk-batuk langsung aku tidak ke klinik.
Tapi baru-baru nie, setelah mendengar ceramah kanser nie aku jadi seram dan takut.. menurut Dr Fadzil, seorang pakar dari IIUM mengatakan bahawa kebanyakan pesakit akan dtg membuat pemeriksaan apabila mencapai peringkat ke 3.. Ini bermakna peluang ke peringkat 4 itu sgt cerah.. rata-rata wanita mempunyai perasaan takut.. takut membuat pemeriksaan dan takut untuk menerima hakikat..
Aku merasa kagum kpd mereka yg terpaksa berjuang utk melawan penyakit-penyakit ini. Bagi aku ini sebuah pengorbanan dalam sebuah kehidupan. Tentu ada hikmahnya kenapa Allah memilih mereka untuk ujian yg sebegini.. Semoga mereka ini terus tabah..
Dulu aku pernah mempunyai rakan yg menderita sakit leukemia.. kalau tak silap masa tue aku darjah 5.. setiap hari aku akan nampak rambut dia gugur.. usia 11 tahun aku tak tahu pun apa itu leukemia.. aku cuma mengangguk bila org bercerita.. akhirnya bila aku naik darjah 6 dia tak kelihatan lagi.. dan khabar yg aku terima dia sudah tiada lagi.. Al-fatihah utk Wahid.. semoga dia ditempatkan dikalangan orang-orang yg beriman.. amin..
Di Malaysia, nisbah pesakit Breast Canser adalah 1:9 berbanding 1:12 di US.. Ini bermakna setiap 9 orang wanita, 1 daripadanya adalah pengidap kanser.. Gaya hidup, pemakanan, keadaan persekitaran memainkan peranan dalam menggalakkan penyakit ini.. hm.. cuba kita kaji balik aktiviti-aktiviti seharian kita.. adakah kita mengamalkan gaya hidup yg sihat?
Apa-apa pun, hari ini aku dah mkn 3 kali nasi.. aduhai..

No comments:

Post a Comment